Bovetegröt

KATEGORIER

Bovete är en ört som är rik på näringsämnen och ger en gröt som är god, värmande, mättande, gluten- och laktosfri. Boveten innehåller ett rött färgämne (fagopyrin) som gör den besk i smaken. Detta försvinner om du häller bort uppkokningsvattnet eller häller kokande vatten över bovetet.

Ingredienser:

  • 1/2-1 dl kokt bovete
  • 1-2 ägg
  • 1/2 msk kokosfett
  • en nypa himalaya salt
  • 1 msk riven kokos
  • 1/2 dl blåbär

Koka ca 2 dl bovete så att du har för några dagar framåt. Ta 1/2-1 dl av den färdigkokta boveten, knäck i 1-2 ägg, ha i kokosfett och salt. Värm under omrörning tills äggen stelnat. Servera med blåbär och riven kokos.

Om du vill så kan du variera gröten genom att byta ut bovetet mot quinoa (Se tidigare recept på: Quinoagröt), helt havre eller hirs. Smaksättningen kan bytas ut mot andra bär, nötter, frukt, kanel, kardemumma m.m.

Jenny 🙂

Dela detta inlägg:

Jenny

Jenny

Utbildad hälsoutvecklare, näringsterapeut och föreläsare.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

KATEGORIER
SENASTE INLÄGGEN

Boka ett besök eller ställ en fråga.

Relaterade Inlägg:

Bröd

Zucchinibröd

Zucchinibrödet är mättande med mycket protein och lite kolhydrater. Det är också ett glutenfritt bröd. Zucchinin gör brödet saftigt. Ingredienser: 6 dl riven zucchini 8 st

Läs mer »
Glutenfritt

Wok

Wok är en rätt som vi alla gillar i familjen. Den passar att göra när det finns matrester hemma eller att vi vill göra något

Läs mer »
Bröd

Vilka bröd är okej i butiken?

Vi är ett brödälskande folk. I butiken finns det mängder med olika sorters bröd. Längtan, Fröjd, Lingongrova, Lantbröd, Extrem m.m. Många namn men ungefär samma innehåll

Läs mer »
Glutenfritt

Vegetariska bollar

Dessa vegetariska bollar måste ni testa. De är så goda och enkla att göra. Till och med barnen godkände dem 🙂 Jag tycker ofta att

Läs mer »

Denna webbplats använder cookies för att spara information på din dator och säkerställa att du får bästa möjliga erfarenhet av vår webbplats.