Grönsaker, grönsaker, grönsaker…

Äter du grönsaker? Denna fråga ställer jag varje dag och de flesta svarar ja. Men när jag påminner om att Svenska livsmedelsverket rekommenderar oss att äta minst 500 gram grönsaker, frukt och bär per dag så är det många som säger; så mycket blir det nog inte. Grönsaker ger oss massor med bra näringsämnen, näringsämnen som är viktiga för kroppens funktion så att vi kan hålla en god hälsa och hög energi. Grönsaker är kalorifattiga, men ger en volym och där med en bra mättnad. I färgen sitter massor av näring och antioxidanter så tänk på att äta färgrikt och olika färger för att få så stor variation som möjligt. Många är dåliga på att just variera sig. Vilka grönsaker äter du oftast? De flesta svarar på den frågan; gurka, tomat, paprika, sallad, morot och majs. Men det finns sååååå många fler. Våga prova nya grönsaker! Gör som ett projekt att testa något nytt varje vecka.

Men det är ju så jobbigt att fixa grönsaker till maten! Det är just det som är problemet att vi tänker att vi ska fixa grönsaker till maten. Grönsakerna är en del av måltiden inte en dekoration till maten. Hur kan du få in mer grönsaker i de rätter du gör? Du kan ha ned i grytan, såsen, i biffarna eller varför inte göra rena grönsaksrätter.

Men det är inte gott! Jag får ofta höra att grönsaker inte är gott men då har du ofta glömt bort att smaksätta dem. Att bara koka brysselkål blir inte jättestor smaksensation. Men om du tillsätter smör, olivolja, salt, peppar och vitlök så blir det supergott!

Att ha fett till grönsakerna är viktigt för att kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Fett behövs också för att ge mättnad.

Ät både kalla och varma grönsaker. En del näring tål inte allt för mycket upphettning som tex C vitamin och magnesium. Då är det bra att äta en del råa grönsaker. Andra näringsämnen blir mer lättillgängliga efter uppvärmning som tex lykopen i tomater och karoten i morötter. Så ät även varma grönsaker. På sommaren mår vi bra av att äta mer kall mat men på vintern mår vi bra av att äta mer varm mat så anpassa utefter säsongen. Att äta mer varma grönsaker ger också mer mättnad, de är lättare att smälta än råkost som kan bli jobbigt för magen att smälta. Så har du en känslig mage kan det vara bättre att äta tillagade grönsaker.

Nu på vintern hackar jag ofta olika grönsaker som jag har hemma och har ned i en gryta. Värmer grönsakerna i olivolja och kryddar. Grönsaksblandningen har jag sedan till kött/fisk/fågel och får på så sätt en komplett måltid om jag inte också vill ha mer kolhydrater från tex potatis, rotfrukter, quinoa och råris. Det bästa med att ha lagat till grönsakerna är att de sedan går att spara i flera dagar i kylen. Nu kan du fylla matlådan med grönsaker och behöver inte ha en liten låda på sidan om som ofta inte kommer med. Eller enkelt värma grönsakerna till middagen och komplettera med lite nya färska bladgrönsaker för att få mer variation. Största problemet brukar vara att det blir så gott att det tar slut alldeles för snabbt 🙂

img_2867

Ibland använder jag bara två grönsaker men här har jag använt selleri, grönkål, mangold, zucchini och vitkål.

img_2868

Jag skivar sellerin, hackar grönkålen och mangolden i mindre bitar, river zucchinin grovt och strimlar vitkålen. Slänger ned allt i en gryta och ringlar över massor med olivolja, pressar vitlök och kryddar med  örtsalt och svartpeppar.

img_2870

Fräs allt tills det är lagom mjukt. Sen är det bara att äta.

Grönsaker är gott!

Jenny 🙂

Dela detta
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.