Proteinfrallor

I morse provade jag göra frallor utan mjöl som innehåller kikärter och ägg istället. De blev riktigt bra och framför allt godkända av min 7 åring. Jag blir så glad när barnen gillar det jag provar, de är ju inte de lättaste att prova nya saker på 🙂 Det tar ca 45 minuter att baka frallorna så det går att baka dem en ledig dag om du vill ha färskt bröd till frukost. Frallorna är proteinrika eftersom de innehåller mest kikärter och ägg. Idag åt vi frallorna tillsammans med hallonsmoothie med gröna hemligheter som jag la ut recept på tidigare. Vi höll oss mätta hela förmiddagen på denna frukost.

Ingredienser

  • ca 200-250 g kokta kikärtor (ett paket färdigkokta)
  • 3 ägg
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 2 msk fiberhusk

Ha ned kikärtorna i en bunke och mixa slätt med en stavmixer. Tillsätt ägg och mixa igen tills allt blandats. Tillsätt övriga ingredienser och blanda. Smeten blir ganska blöt och rinnig. Låt stå och vila i 5-10 minuter. Fiberhusken kommer att svälla och göra så att smeten tjocknar. Tillsätt ev lite mer husk. Forma sedan frallor med blöta händer. Degen ska fortfarande vara lös men formbar med blöta händer. Receptet räcker till ca 5-6 frallor. Lägg bullarna på en plåt och strö över sesamfrön eller vallmofrön. Grädda i ca 30 min i ugnen på 200 grader. Ha extra koll på brödet under de sista 10 minuterna så att det inte bränns.

Recept från Clean Eating by Annika

Jenny 🙂

Dela detta
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.