Semmelchiapudding

Gillar du semlor men tål inte gluten, mejeri eller bara känner att du inte mår bra av blandningen. Här är ett recept med semmelsmak men ändå ett bra mellanmål. Passar semmelälskaren som samtidigt vill få i sig näring.

Bottenlager (”marsipan”)

  • 1,5 dl mandel
  • Vaniljpulver
  • 3 dadlar
  • Lite vatten

Mixa allt till en slät smet och ha i lite vatten om det blir för torrt.

Mellanlager (chiapudding med kardemumma smak)

  • 0,5 dl chiafrö
  • 2,5 dl havremjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk/kokosgrädde
  • 0,5 mosad banan
  • 2 tsk kardemumma

Blanda ingredienserna till mellanlagret väl.

Tryck ned bottenlagret i en liten skål eller ett glas. Fyll på med mellanlagret. Låt sedan stå i kylen  minst 1 timme eller om du förbereder dem dagen före så kan de stå över natten.

Toppa med kokosgrädde med vaniljpulver för ett mejerifritt alternativ.

Recept från Raw food mamma

Jenny 🙂

Dela detta
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.