Hur kan du göra korvgrillningen näringsrik?

Nu är det utflyktstider. Solen och värmen har kommit och vi letar oss ut ur våra ”grottor”. Att göra en utflykt och grilla korv är ett mysigt sätt att umgås och komma ut en stund. Men korvbrödet är riktigt tråkigt. Ett vitt bröd med massor av tillsatser som inte ger någon näring eller mättnad. Jag lagar istället ofta till grönsaker och eventuellt en kolhydratkälla att ha till det jag grillar. Idag på skolgårdsfesten för min dotter så rörde jag ihop det här till korvgrillningen:

  • färsk broccoli i bitar
  • färsk vitkål strimlad
  • hakad lök
  • riven zuccini
  • rött ris
  • olivolja
  • kryddor: vitlök, salt, peppar, curry, gurkmeja, chili och paprika krydda
  • Tomat och ruccola

Fräs grönsakerna i oljan (använd de grönsaker som du tycker om och har hemma). Krydda med de  kryddor du tycker om och ha ev ned någon kolhydratkälla. Jag hade lite rött ris från gårdagen. Men du kan också använda hirs, quinoa, mathavre, bovete, råris eller rotfrukter. Fräs samman allt tills det blivit mjukt. Ät det varm, ljummet eller kallt. Lägg upp grönsaksblandningen i matlådor som du kan äta ur och ha ev på lite kalla grönsaker som tomat och ruccola. Så när korven är grillad är det bara att lägga den i matlådan och njuta av en riktig lunch eller middag som mättar bra och ger bra med näring.

Ut och njut i friska luften!

Jenny 🙂

 

 

Dela detta
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.