Spagettipumpa

Nu är det säsong för pumpa. En pumpa som är mild och neutral är spagettipumpan. Den påminner i storlek och form om en honungsmelon. Fruktköttet är ljust gult och delar sig efter kokning i trådar, där av namnet spagettipumpa. Pumpa är rikt på mineraler som kalium, kalcium och magnesium. Har lågt kolhydratinnehåll. Kan användas som spagetti, varm grönsak, i soppor eller gratineras. Du kan tillreda pumpan genom att koka eller baka den i ugnen.

Kokt:

  • Koka upp vatten i en stor gryta.
  • Dela pumpan på mitten.
  • Gröp ur kärnorna (men släng dem inte, de kan bli rostade/torkade pumpakärnor).
  • Lägg pumpa halvorna i det kokade vattnet och låt dem koka sakta i ca 20 minuter.
  • Gröp ur spagettin.

Bakad i ugn:

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Dela pumpan på mitten.
  • Gröp ur kärnorna (men släng dem inte, de kan bli rostade/torkade pumpakärnor).
  • Droppa lite olja på ett bakplåtspapper och lägg pumpan med den skurna sidan nedåt.
  • Låt stå i ugnen tills de är mjuka ca 30-40 minuter (det ska bara vara lite motstånd när du trycker en gaffel genom köttet).
  • Gröp ut spagettin.

Blanda i smör, salt och peppar, servera till  tex köttfärssås.

image

Ta tillvara på pumpakärnorna de innehåller näring som zink, magnesium, järn, kalium, folsyra, flera B vitaminer, E vitamin och fleromättade fetter. Torka pumpakärnorna på ett papper eller på låg värme i ugn. Vill du sätta smak på dem så torrostar du dem i stekpannan eller med kokosfett samt kryddar dem med salt.

image

Jenny 🙂

Dela detta
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.